چــــرک نویسی های یک آدم سابقــ

رنگ عقیقِ چای


قله‌یِ آرامِ کوه


پسرکی خسته


زمزمه ی آسمان

جمعه ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ 13:21یک آدم سابق(مســلم دهقانی)| |

یادداشتی درمورد: هوش مصنوعی وتفکر انتقادیِ کاربران
مسلم دهقانی

ارتیاط میان تفکر انتقادی و هوش مصنوعی (AI) [ارتباطی]چند وجهی و معنادار است. تفکر انتقادی شامل توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارزیابی شواهد و قضاوت مستدل است (فاسیون،پی،ای؛ 2011, ص2). در مقابل، سیستم‌های هوش مصنوعی برای پردازش حجم وسیعی از داده‌ها و ارائه بینش‌های مبتنی بر الگوریتم‌ها و یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند (راسل نورویگ،اس؛ 2016، ص 15). تعامل میان این دو حوزه ضروری است زیرا هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای تقویت تفکر انتقادی با ارائه بینش‌هایی مبتنی بر داده‌ها که افراد ممکن است توانایی تجزیه و تحلیل مستقل را نداشته باشند، عمل کند.

هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه سناریوهای پیچیده ای که نیاز به ارزیابی و تصمیم گیری دارد، به کاربران در توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی کمک کند(هالپرن،دی،اف؛2014ص7). لذا کاربران با درگیر شدن با سیستم‌های هوش مصنوعی، می‌توانند مفروضات را زیر سوال ببرند، داده‌ها را تفسیر کنند، و اعتبار داده‌ها را ارزیابی کنند(بایلین،اس؛1999ص 288). این تعامل درک دقیق‌تری از مشکلات را تقویت می کند و کاربران را تشویق می‌کند تا درباره اطلاعات ارائه شده به آنها به طور انتقادی فکر کنند.
علاوه بر این، هوش مصنوعی زمانی می‌تواند خلاقیت جدیدی را تحریک کند که کاربران از طریق پرسش و فرآیندهای تکراری با آن درگیر شوند (میللر,ک؛ 2020, ص45). با طرح پرسش‌هایی برای هوش مصنوعی، کاربران می‌توانند دیدگاه‌های مختلف را بررسی کنند و ایده‌های جدیدی تولید کنند که ممکن است از طریق تفکر انفرادی پدیدار نشده باشند (بُدِن،ام،ای؛ 2004، ص 5). این پویایی مشارکتی می‌تواند به راه‌حل‌های نوآورانه منجر شود و قابلیت‌های خلاقانه حل مسئله را افزایش دهد.
در نتیجه می‌توان گفت ارتباط میان تفکر انتقادی و هوش مصنوعی با یک تعامل همزیستی مشخص می شود که در آن هوش مصنوعی به عنوان تسهیل کننده‌ای برای تحلیل انتقادی و کاوش خلاق عمل می کند. کاربران می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و پرورش خلاقیت از طریق تعامل متفکرانه استفاده کنند.

منابع:
• Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., Daniels, L. B. (1999). *Conceptualizing critical thinking*. Journal of Curriculum Studies, 31(3), 285-302.

• Boden, M. A. (2004). *The creative mind: Myths and mechanisms*. Routledge.

• Facione, P. A. (2011). *Critical thinking: What it is and why it counts*. Insight Assessment.

• Halpern, D. F. (2014). *Thought and knowledge: An introduction to critical thinking*. Psychology Press.

• Miller, K. (2020). *Creativity in the age of AI: The future of human ingenuity*. Cambridge University Press.

• Russell, S., Norvig, P. (2016). *Artificial intelligence: A modern approach* (3rd ed.). Pearson.

جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ 1:19یک آدم سابق(مســلم دهقانی)| |

Design By :Farzane