چــــرک نویسی های یک آدم سابقــ
مردم نگاری انتقادی
مسلم دهقانی
مردم نگاری انتقادی رویکردی در پژوهش های مردم نگاری است که به بررسی پویایی قدرت، نابرابری های اجتماعی و بی عدالتی ها در یک جامعه یا گروه خاص تمرکز دارد(Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. 2018). به دنبال کشف و به چالش کشیدن روایتها و ساختارهای قدرت است(Lather, P. 1991).
ویژگیهای مردم نگاری انتقادی شامل تمرکز بر عدالت اجتماعی، تعهد به صدا دادن به گروههای به حاشیه رانده شده(Fine, M., Weis, L., Weseen, S., & Wong, L. 2000)، و بر بازتاب و خودآگاهی در فرآیند پژوهش(Smith, L. T. 2012) است.
در مردم نگاری انتقادی، داده ها از راه مشاهده مشارکتی، مصاحبه، تجزیه و تحلیل اسناد، و سایر روش هایی که معمولاً در پژوهش های مردم نگاری سنتی استفاده می شود، جمع آوری می شود(Fetterman, D. M. 2010). پژوهشگران اغلب در گفتگوی انتقادی با شرکت کنندگان برای درک دیدگاه ها و تجربه های آنها شرکت می کنند(Spradley, J. P. 2016).
تجزیه و تحلیل داده ها در مردم نگاری انتقادی شامل تفسیر داده های جمع آوری شده از راه یک لنز انتقادی، زیر سوال بردن مفروضات اساسی و پویایی قدرت است(Creswell, J. W., & Poth, C. N. 2018). پژوهشگران ممکن است از نظریه انتقادی، نظریه فمینیستی، نظریه پسااستعماری یا سایر چارچوب های نظری برای تجزیه و تحلیل یافته های خود استفاده کنند(Kincheloe, J. L., & McLaren, P. 2000).
در یک نگاه کلی می توان گفت مردم_ نگاری انتقادی با هدف به چالش کشیدن ساختارهای قدرت موجود، حمایت از تغییرات اجتماعی، و ترویج جامعه عادلانه تر و فراگیر است(Carspecken, P. F. 1996).
منابع:
1_Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The Sage handbook of qualitative research. Sage Publications.
2_Lather, P. (1991). Getting smart: Feminist research and pedagogy with/in the postmodern. Routledge.
3_ Fine, M., Weis, L., Weseen, S., & Wong, L. (2000). For whom? Qualitative research, representations, and social responsibilities. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 107-132). Sage.
4_Smith, L. T. (2012). Decolonizing methodologies: Research and indigenous peoples. Zed Books.
5_Fetterman, D. M. (2010). Ethnography: Step by step. Sage Publications.
6_Spradley, J. P. (2016). Participant observation. Waveland Press.
7_ Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
8_Kincheloe, J. L., & McLaren, P. (2000). Rethinking critical theory and qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 279-313). Sage.
9_Carspecken, P. F. (1996). Critical ethnography in educational research: A theoretical and practical guide. Routledge
Design By :Farzane |