چــــرک نویسی های یک آدم سابقــ

این متن رو بعد از اتمام هفت پدرم بعد از کابوس تکرار شونده ای که دیده بودم و بعد از اینکه اومدم دزفول نوشتم:


دولت‌ها می‌توانند از منابع کشور هدف سوءاستفاده کنند، اقتصاد آن را تضعیف کنند و آن را به کمک‌های خارجی وابسته‌تر سازند. این وابستگی می‌تواند برای اعمال فشار سیاسی و تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار گیرد.

• آموزش و مسلح کردن نیروهای مخالف و منفعلِ فاسد داخلی : کشورهای متخاصم ممکن است آموزش، بودجه و سلاح را در اختیار گروه‌های مخالف یا نیروهای شبه‌نظامی در کشور هدف قرار دهند و اوضاع را بی‌ثبات‌تر و کنترل دولت را تضعیف کنند.


پیامد مرگبار: حمله غافلگیرکننده و از بین بردن رهبری:


اثر ترکیبی فساد داخلی و دخالت خارجی، سیستمی را ایجاد می‌کند که مستعد سوءاستفاده است:

• قابلیت‌های شناسایی ضعیف: سازمان‌های اطلاعاتی فاسد قادر به نظارت و ارزیابی مؤثر تهدیدات نیستند، در حالی که نیروهای امنیتی نفوذی ممکن است به طور فعال در تلاش‌ها برای شناسایی یک حمله قریب‌الوقوع خرابکاری کنند. علائم هشدار دهنده کلیدی نادیده گرفته می‌شوند یا نادیده گرفته می‌شوند و کشور را کاملاً بدون آمادگی رها می‌کنند (بتس، 2007)[8].

• امنیت در معرض خطر: پایگاه‌های نظامی، تأسیسات حساس و زیرساخت‌های حیاتی به دلیل اقدامات امنیتی سهل‌انگارانه، دفاع ناکافی و حضور پرسنل در معرض خطر، آسیب‌پذیر می‌شوند. این امر به نیروهای متخاصم اجازه می‌دهد تا با سهولت نسبی به این مکان‌ها نفوذ کنند.

• فلج و بی‌نظمی: هنگامی که حمله غافلگیرانه رخ می‌دهد، دولت و رهبری نظامی به دلیل بن‌بست بوروکراتیک، دستورات متناقض و حضور مقامات فاسد قادر به پاسخگویی مؤثر نیستند. سر بریدن مقامات عالی‌رتبه و میانی، هرج و مرج را تشدید می‌کند و مانع هرگونه مقاومت سازمان‌یافته می‌شود.

• فرسایش اعتماد عمومی: حمله غافلگیرانه موفقیت‌آمیز، اعتماد عمومی به دولت و ارتش را از بین می‌برد و منجر به وحشت و تضعیف روحیه گسترده می‌شود. این امر بسیج مردم و ایجاد یک دفاع مؤثر را دشوارتر می‌کند.

در نتیجه، هم‌افزایی بین فساد داخلی و دخالت خارجی، آسیب‌پذیری ویرانگری ایجاد می‌کند که منجر به سناریوی غم‌انگیز یک حمله غافلگیرانه، سر بریدن رهبری و به خطر افتادن زیرساخت‌های حیاتی می‌شود. این امر اهمیت حکومت‌داری خوب، شفافیت، پاسخگویی و وحدت ملی قوی را در حفاظت از امنیت ملی در برابر تهدیدات خارجی برجسته می‌کند.

*

پی‌نوشت‌ها:

[1] Wedel, J. R. (2009). نخبگان سایه: چگونه دلالان قدرت جدید جهان، دموکراسی، دولت و بازار آزاد را تضعیف می‌کنند. کتاب‌های پایه.

[2] جانستون، م. (2005). سندرم‌های فساد: ثروت، قدرت و دموکراسی. انتشارات دانشگاه کمبریج.

[3] روتشتاین، ب. (2011). کیفیت حکومت: فساد، اعتماد اجتماعی و نابرابری در چشم‌انداز بین‌المللی. انتشارات دانشگاه شیکاگو.

[4] عجم‌اوغلو، د.، و رابینسون، ج. ا. (2012). چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، رفاه و فقر. انتشارات کراون.

[5] نیلور، ر. ت. (2006). کارخانه‌های شیطانی: پولشویی، جرم بین‌المللی و بحران مالی. انتشارات دانشگاه مک‌گیل-کوئین.

[6] برگن، پ. ل. (2011). طولانی‌ترین جنگ: درگیری پایدار بین آمریکا و القاعده. انتشارات فری پرس.
[7] فیرون، جی. دی.، و لایتین، دی. دی. (2003). قومیت، شورش و جنگ داخلی. مجله علوم سیاسی آمریکا، 97(1)، 75-90.
[8] بتس، آر. کی. (2007). دشمنان اطلاعات: دانش و قدرت در امنیت ملی آمریکا. انتشارات دانشگاه کلمبیا.

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ 13:38یک آدم سابق(مســلم دهقانی)| |

Design By :Farzane